sobota, 21 marca 2015

Kie艂kownica, kie艂kowanie,kie艂ki

Kie艂ki  藕r贸d艂o witamin, makro i mikroelement贸w.
Kie艂ki to chwila roboty  codziennie dos艂ownie dwie minuty rano i dwie wieczorem na przelanie woda kie艂kownicy. 
Za grosze ( koszt nasionek i troszk臋 wody) mamy bogactwo tego co nam wiosna potrzeba. Z racji tego, 偶e nasiona zawieraj膮 wszystko to, co najlepsze dla kie艂kuj膮cej ro艣liny (czyli witaminy, mikroelementy oraz bia艂ka), 艂atwo sobie wyobrazi膰 jak wiele jest ich w m艂odych ro艣linach, u kt贸rych dodatkowo, w trakcie kie艂kowania, uaktywnione zostaj膮 cz膮stki rozk艂adaj膮ce bia艂ka i w臋glowodany na substancje proste, rozpuszczalne w wodzie i 艂atwo przyswajalne przez nasz organizm. Pierwszym i najwa偶niejszym powodem, dla kt贸rego warto si臋gn膮膰 po kie艂ki jest to, 偶e zawieraj膮 spore ilo艣ci cynku, 偶elaza, jodu, litu, manganu, selenu, a tak偶e witamin臋 A, C, E, PP oraz witaminy z grupy B. Drugim wa偶nym powodem jest to, i偶 pomagaj膮 walczy膰 z nadwag膮 oraz utrzyma膰 w艂a艣ciw膮 sylwetk臋 cia艂a. Ponadto pomagaj膮 zapobiega膰 wielu chorobom cywilizacyjnym. Kie艂ki broku艂a wspomagaj膮 zapobieganie nowotworom. Kie艂kuj膮ca lucerny i soczewicy polecana jest kobietom w ci膮偶y i podczas karmienia, a tak偶e osobom nie jedz膮cym mi臋sa, obni偶aj膮 poziom z艂ego cholesterolu i odtruwaj膮 organizm. Za艣 kie艂ki s艂onecznika wzmacniaj膮 z臋by i ko艣ci. Wszystkie poprawiaj膮 prac臋 serca, wygl膮d w艂os贸w i cery, tak偶e niebagatelnie wp艂ywaj膮 na uk艂ad odporno艣ciowy.


Moje ulubione:

Kie艂ki rzodkiewki:  maj膮 ostry smak. Podobnie jak kie艂ki rze偶uchy s膮 bogate w witamin臋 C, PP, magnez wap艅, siark臋. Zawieraj膮 tak偶e cynk. Dobrze komponuj膮 si臋 z potrawami z jaj, 艣wietnie sprawdzaj膮 si臋 w sa艂atkach. 

Kie艂ki s艂onecznika:  maj膮 lekko orzechowy smak, dzi臋ki czemu dobrze pasuj膮 jako dodatek do sa艂at. S膮 bogate w cynk i 偶elazo

Kie艂ki grochu:   s膮 s艂odkie, lekko chrupi膮ce. Zawieraj膮 du偶o 偶elaza, mikroelement贸w oraz witaminy A, C, B. Wzmacniaj膮 organizm. 

Kie艂ki rze偶uchy bogate s膮 w witamin臋 C, PP, potas, wap艅, magnez, lecz tak偶e siark臋, kt贸ra jest niezb臋dna dla prawid艂owego wygl膮du sk贸ry, w艂os贸w, paznokci. Najlepiej smakuj膮 w sa艂atkach, kanapkach, pastach. 


Tu kie艂ki rze偶uchy i groszku ju偶 zjedzone




Aktualnie w kie艂kownicy kie艂ki rzodkiewki




Polecam s膮 idealne na kanapki  do sa艂atek.
Specyficzny smak zawdzi臋czaj膮 olejkom gorczycowym. Zawieraj膮 witaminy A, C, B, E, H, sk艂adniki mineralne, kwasy omega-3 i b艂onnik. Maj膮 w艂a艣ciwo艣ci przeciwzapalne, odka偶aj膮ce, oczyszczaj膮ce i moczop臋dne. Hamuj膮 rozw贸j bakterii i dro偶d偶y. 艁agodz膮 dolegliwo艣ci w膮troby i p臋cherzyka 偶贸艂ciowego oraz infekcje g贸rnych dr贸g oddechowych. Ju偶 kilka kie艂k贸w rzodkiewki nadaje potrawie ostry smak i aromat. Moczenie: 4 godz., kie艂kowanie: 2–3 dni (zbi贸r, gdy maj膮 3 cm).

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kielki-docen-zdrowotne-i-smakowe-walory-kielkow-roslinnych_35878.html

KIE艁KI - doce艅 zdrowotne i smakowe walory kie艂k贸w ro艣linnych

Autor: Magdalena Moraszczyk
Kie艂ki to podstawa diety na przesilenie wiosenne. Si臋gnij po nie, by odzyska膰 dobr膮 form臋 po zimie. Jeste艣 ospa艂a i nic ci si臋 nie chce?W艂osy straci艂y po艂ysk, cera poszarza艂a? W kie艂kach nadzieja na popraw臋! W nich jest wszystko co najlepsze - witaminy, mikroelementy, bia艂ko, b艂onnik - i to w gigantycznych dawkach.
Kie艂ki powinny znale藕膰 si臋 nie tylko w diecie na przesilenie wiosenne - powinna艣 je je艣膰 ca艂y rok. Kie艂ki to nie wymys艂 naszych czas贸w! Chi艅czycy poznali si臋 na kie艂kach ju偶 5 tysi臋cy lat temu. Lecznicze w艂a艣ciwo艣ci tych ro艣linek sprawi艂y, 偶e zacz臋to je traktowa膰 jak cudowne lekarstwo. Szybko te偶 doceniono ich walory smakowe. Kie艂ki na sta艂e zadomowi艂y si臋 wi臋c w kuchniach Dalekiego Wschodu.

Kie艂ki to samo zdrowie

Ro艣liny magazynuj膮 w nasionach zapasy witamin, minera艂贸w, bia艂ka, by przekaza膰 je nast臋pnemu pokoleniu. Jednak jedzenie nasion nie jest tym samym co jedzenie 艣wie偶ych kie艂k贸w. Dlaczego? Bo sk艂adnik贸w zgromadzonych w nasionach nie jeste艣my w stanie w pe艂ni wykorzysta膰. Dopiero podczas kie艂kowania uaktywniaj膮 si臋 w nich enzymy, kt贸re tak przetwarzaj膮 substancje od偶ywcze, 偶e nasz organizm potrafi je 艂atwiej przyswoi膰. Z w臋glowodan贸w z艂o偶onych powstaj膮 cukry proste, z bia艂ek – aminokwasy, zwi臋ksza si臋 te偶 ilo艣膰 witamin.
W kie艂kach jest wszystko co najlepsze, i to w gigantycznych dawkach. S膮 skarbnic膮 witamin z grupy B, witaminy C (np. 1/2 szklanki kie艂k贸w lucerny zawiera jej tyle co 6 szklanek soku pomara艅czowego), D, E, K, PP oraz 偶elaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Du偶o w nich beta-karotenu, warto艣ciowego bia艂ka oraz kwas贸w t艂uszczowych omega-3. S膮 bogate w b艂onnik (np. 3 艂y偶ki sto艂owe kie艂k贸w pszenicy maj膮 go wi臋cej ni偶 kromka ciemnego pieczywa pszennego). Na dodatek dostarczaj膮 niewiele kalorii i nie maj膮 w艂a艣ciwo艣ci wzdymaj膮cych.
Kie艂ki chroni膮 nas przed szkodliwym wp艂ywem wolnych rodnik贸w. Hamuj膮 tworzenie si臋 ich w organizmie i unieszkodliwiaj膮 dzia艂anie tych, kt贸re wch艂aniamy z otoczenia. Obni偶aj膮 poziom z艂ego cholesterolu, zapobiegaj膮 mia偶d偶ycy i nowotworom oraz reguluj膮 trawienie. Doskonale wp艂ywaj膮 na cer臋, w艂osy, paznokcie i z臋by oraz wzmacniaj膮 ko艣ci. Regeneruj膮 i odm艂adzaj膮 organizm, poprawiaj膮 odporno艣膰, uzupe艂niaj膮 niedob贸r witamin i minera艂贸w, jednym s艂owem – zapewniaj膮 dobre samopoczucie.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kielki-docen-zdrowotne-i-smakowe-walory-kielkow-roslinnych_35878.html
witamin z grupy B, witaminy C (np. 1/2 szklanki kie艂k贸w lucerny zawiera jej tyle co 6 szklanek soku pomara艅czowego), D, E, K, PP oraz 偶elaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Du偶o w nich beta-karotenu, warto艣ciowego bia艂ka oraz kwas贸w t艂uszczowych omega-3. S膮 bogate w b艂onnik (np. 3 艂y偶ki sto艂owe kie艂k贸w pszenicy maj膮 go wi臋cej ni偶 kromka ciemnego pieczywa pszennego). Na dodatek dostarczaj膮 niewiele kalorii i nie maj膮 w艂a艣ciwo艣ci wzdymaj膮cych.
Kie艂ki chroni膮 nas przed szkodliwym wp艂ywem wolnych rodnik贸w. Hamuj膮 tworzenie si臋 ich w organizmie i unieszkodliwiaj膮 dzia艂anie tych, kt贸re wch艂aniamy z otoczenia. Obni偶aj膮 poziom z艂ego cholesterolu, zapobiegaj膮 mia偶d偶ycy i nowotworom oraz reguluj膮 trawienie. Doskonale wp艂ywaj膮 na cer臋, w艂osy, paznokcie i z臋by oraz wzmacniaj膮 ko艣ci. Regeneruj膮 i odm艂adzaj膮 organizm, poprawiaj膮 odporno艣膰, uzupe艂niaj膮 niedob贸r witamin i minera艂贸w, jednym s艂owem – zapewniaj膮 dobre samopoczucie.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kielki-docen-zdrowotne-i-smakowe-walory-kielkow-roslinnych_35878.html
witamin z grupy B, witaminy C (np. 1/2 szklanki kie艂k贸w lucerny zawiera jej tyle co 6 szklanek soku pomara艅czowego), D, E, K, PP oraz 偶elaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Du偶o w nich beta-karotenu, warto艣ciowego bia艂ka oraz kwas贸w t艂uszczowych omega-3. S膮 bogate w b艂onnik (np. 3 艂y偶ki sto艂owe kie艂k贸w pszenicy maj膮 go wi臋cej ni偶 kromka ciemnego pieczywa pszennego). Na dodatek dostarczaj膮 niewiele kalorii i nie maj膮 w艂a艣ciwo艣ci wzdymaj膮cych.
Kie艂ki chroni膮 nas przed szkodliwym wp艂ywem wolnych rodnik贸w. Hamuj膮 tworzenie si臋 ich w organizmie i unieszkodliwiaj膮 dzia艂anie tych, kt贸re wch艂aniamy z otoczenia. Obni偶aj膮 poziom z艂ego cholesterolu, zapobiegaj膮 mia偶d偶ycy i nowotworom oraz reguluj膮 trawienie. Doskonale wp艂ywaj膮 na cer臋, w艂osy, paznokcie i z臋by oraz wzmacniaj膮 ko艣ci. Regeneruj膮 i odm艂adzaj膮 organizm, poprawiaj膮 odporno艣膰, uzupe艂niaj膮 niedob贸r witamin i minera艂贸w, jednym s艂owem – zapewniaj膮 dobre samopoczucie.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kielki-docen-zdrowotne-i-smakowe-walory-kielkow-roslinnych_35878.html

2 komentarze:

  1. Uwielbiam kie艂ki!!:) S艂ysza艂am, 偶e dla niekt贸rych to g艂贸wne 藕r贸d艂o od偶ywiania, z czym si臋 zgodz臋, bo po zjedzeniu gar艣ci kie艂k贸w - jako dodatek, czuj臋 syto艣膰 w brzuszku:)
    Polecam taki pokarm:)
    Pozdrawiam cieplutko!:)

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. ja g艂贸wnie dodaje do kanapek i sa艂atek , ale w pracy czasami przegryzam same kie艂ki.:) uwielbiam rzodkiewk臋 bo jest ostrzejsza ale inne te偶 mi smakuj膮

      Usu艅